" بلشويک Bolshevik " و " منشويک Menshevik" جناح هائى از جنبش انقلابی روسیه بودند که در سال 1903 بدنبال اختلاف نظر لنین و یولیوس مارتف که هر دو عضو حزب سوسیال دموکراتیک کارگران روسیه R.S.D.L.P. بودند بوجود آمد.تئوریسین های هر دو جناح اکثریت و اقلیت معتقد بودند که روسیه و زير ساخت هاى آن به آن حد از توسعه صنعتی نرسیده است تا انقلاب کارگری که برای آن مبارزه می کنند در آنجا تحقق پیدا کند.لذا هر دو جناح بر این باور بودند که مبارزه برای سرنگونی رژیم تزاری در شرائط کنونی منجر به یک انقلاب بورژوازی خواهد شد.تا اينجا مشکلى نبود و هر دو جناح هم عقيده بودند ولى مساله از انجا آغاز مى شد که چه رويکردى بايد در قبال يک انقلاب بورژوازى داشت؟
اکثریت طرفدار نظر لنین بودند. آنها به اعتبار داشتن اکثريت بزبان روسى (Bolshinstavo) و يا " بلشویک " موسوم شدند و اصطلاح مارکسیسم - لنینیسم از اینجا باب شد. اقلیتى که طرفدار یولیوس مارتف بودند، چون بزبان روسی به اقلیت "Menshinstvo "می گویند به " منشویک " معروف شدند.
بلشویک ها، معتقد بودند که طبقه کارگر باید رهبری انقلاب را به دست گرفته و در اتحاد با دهقانان، دیکتاتوری پرولتاریا و دهقانان را بر پا نماید و می گفتند که حزب باید بدون هیچ سازشی، مخالفت و برخورد شدید انقلابی با نیروهای بورژوایی و لیبرال ها داشته باشد.
حال آنکه منشویک ها هم که مارکسیست هستند، بر این باور بودند در یک انقلاب بورژوایی در روسیه آنها هم می توانند بصورت تاکتیکی در حکومت شرکت کنند تا بتدریج شرائط عینی برای بقدرت رسیدن طبقه پرولتاریا فراهم شود.
این اختلاف نظر از سالها قبل از انقلاب اکتبر 1917 که اکثر رهبران انقلابیون در تبعید به سر می بردند وجود داشت ولى بتدريج اين مساله به مشاجرات و مجادله تئوريک و ايدئولوژيک بدل شده بود و حتی در محافل روشنفکری و مشروطه خواه ایرانی نیز تاثیرات خود را گذاشته بود.
بز و نقش آن در زندگی ایرانیان...ما را در سایت بز و نقش آن در زندگی ایرانیان دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 94